Van: Suzanne Kröger

Beste mensen,

Even een update nav het AO Luchtvaart. De beantwoording liep flink uit, dus de tweede termijn zal donderdag 28 september plaats vinden. Hier is drie uur voor gepland, dus ruim tijd voor discussie.

Het was een moeizaam debat, waarbij CDA, VVD en D66 de nadruk legde op de vraag waarom de herziening van het luchtruim nog niet heeft plaats gevonden. Alle partijen -behalve de PvdD- gaan uit van de noodzaak groei van het vliegverkeer. Geen van de partijen schijnt zich te realiseren dat dit haaks staat op de klimaatdoelstellingen uit het akkoord van Parijs.

Mijn inzet was:

- uitstel tot herziening luchtruim is voltooid (2023), en dan zien of Lelystad écht nodig is. Het laag vliegen leidt tot meer CO2-uitstoot, meer luchtvervuiling, meer geluidshinder. Dit uitstel wil de staatssecretaris absoluut niet. Ook gaf ze aan geen garanties te geven voor de uitkomsten van de herindeling. Dit roept ook weer vragen op over de business case van Lelystad.

- De MER aangepast te krijgen zodat de laagvlieg routes worden onderzocht. Wil ze ook niet aan. Weinig steun vanuit de andere partijen.

- Alderstafel en inspraak proces moet anders. Alleen hierop deed ze de toezegging dat ze voor het einde van het jaar met een voorstel komt hoe die te verbeteren. Ook bij de andere partijen was veel allergie voor het Alders proces

Het is voor de komende week zeer belangrijk dat van verschillende  kanten het duidelijke signaal komt dat inwoners van de provincies Overijssel, Gelderland en Friesland de voorgestelde routes niet zien zitten. Bijgevoegd een sterke brief vanuit Heerde.

Ik ben van plan naar de informatie bijeenkomst op woensdagavond in Ede te gaan.

Laat me weten als er mensen missen in deze mailgroep.

Groet,

Suzanne