Op zaterdag 10 maart was Tweede Kamer lid Bram van Ojik van Groenlinks op bezoek in  Vaassen en Epe om met kiezers en kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen in gesprek te gaan. Lelystad Airport, duurzaamheid, participatie, lokale democratie en vooral vluchtelingen waren belangrijke onderwerpen van gesprek.

De markt in Vaassen leverde hartelijke ontmoetingen op met herkenning en enthousiasme van trouwe GroenLinks-stemmers.
In Epe startte bij de Oude Wisselseweg een discussie over lokale democratie: omwonenden willen daar snel herstel van de laanbeplanting die sneuvelde na de felle januari-storm. De bewonersgroep wil graag stevige inbreng bij de herinrichting. GroenLinks gaat zich daarvoor lokaal politiek sterk maken.

Onderweg naar het wijkgebouw werd een woning bezocht waar duurzaamheid extra goed wordt ingevuld: naast zonnepanelen op het dak is er een holle schutting voor regenwateropslag.
De buurtwinkel aan de Klimtuin werd nog net voor sluitingstijd bezocht als prima voorbeeld van participatie; het is een leer- en werkplek van Stichting de Passerel voor mensen met een beperking.

De conclusie van het gesprek over de situatie van vluchtelingen in Epe is voor Bram van Ojik aanleiding om via de GroenLinkse afdelingen overal in Nederland te verkennen of er sprake is van willekeur bij de toepassing van het zgn. Dublin-verdrag. Het gaat er namelijk om andere manieren te zoeken om kwetsbare vluchtelingen te helpen dan nu mogelijk is via een beroep op de staatssecretaris. Nu worden vrijwel alle vluchtelingen uitgewezen naar het land waar zij voor het eerst in de EU arriveren, ook als daar extra risico’s voor deze kwetsbare mensen aan vast zitten.

De inzet van GroenLinks in de Tweede Kamer om de noodzaak van de uitbreiding van Lelystad Airport ter discussie te stellen werd verwoord door complimenten aan GroenLinks-kamerlid Suzanne Kröger, maar ook door aan te geven dat uiteindelijk verleggen en verhogen van vluchtroutes niet een complete oplossing zal zijn. Immers: als Lelystad Airport tóch de overbodige vakantievluchten gaat verzorgen zal kleinere luchtvaart naar Teuge verplaatst worden; dat levert dan weer extra lawaaibelasting voor onze regio op.

GroenLinks Epe is heel tevreden over het bezoek van Bram van Ojik; lokale kwesties hebben immers vaak een relatie met landelijke politiek én omgekeerd.  Zo’n bezoek is een herhaling zeker waard !