Tot ons is gekomen het verhaal, overigens uit betrouwbare bronnen, dat het Dorpshuis heeft aangegeven bij de Beheerstichting om vanaf 1 oktober de huur niet meer te zullen betalen en dat daarnaast voorbereidingen zijn getroffen om ook het faillissement van het Dorpshuis aan te vragen indien de financiële situatie niet wijzigt. Dit vanwege de bestuurdersverantwoordelijkheid bij een dreigend faillissement.
Als dat gebeurt is dat een slecht signaal naar de gemeenschap in de gemeente Heerde en heeft dat signaal een negatief effect op alle vrijwilligers, en vooral de vrijwilligers die nu betrokken zijn bij De Heerd.
 

Ons is daarnaast geworden dat de gesprekken tussen betrokkenen in deze nog niet tot een echte voortgang hebben geleid.
 
Vanuit de raad is gevraagd om meer coördinatie tussen de collegeleden. Dat heeft opgeleverd dat een van de collegeleden de taak heeft om te fungeren als het 'oliemannetje'. We hebben mogen merken dat die rol ook wel is oogepakt. Ondertussen komt het toch voor dat het ene collegelid een gesprek heeft met het Dorpshuis op 12 september en een andere collegelid op 11 september met de Beheersstichting waarbij de niet gemeentelijke participanten het gevoel hebben, zo is ons geworden uit betrouwbare bronnen, dat de collegeleden niet op de hoogte zijn  van elkaars gesprek en de inhoud daarvan.
Wat ons betreft is er nu zo langzamerhand een noodzaak gekomen ( het lijkt 5 voor 12 te zijn) om 1  college lid te belasten met de externe contacten m.b.t. De Heerd en bij dat collegelid tevens de interne coördinatie te beleggen.
 
Er schijnt ook een nieuw bestuur te komen voor de beheersstichting De Heerd hebben we begrepen.
 
Het Dorpshuis en de Beheersstichting zitten naar verluidt nu op een lijn over de onderlinge samenwerking  en  de verschillende verantwoordelijkheden. Dat is een belangrijke stap voorwaarts on dit dossier.
 
Het klimaat in de lokalen in De Heerd geeft problemen naar het schijnt. De temperatuur is niet goed te regelen en er is daarnaast een te hoog CO2 gehalte. Dit brengt gezondheidsklachten met zich. Sinds kort is er een ander bedrijf actief dat zich bezig houdt met het klimaat. Men lost de problemen nu op door de ramen open te zetten terwijl dat 'weertechnisch' gezien niet nodig is en daarnaast onnodig warmteverlies met zich brengt in een spiksplinter nieuw duurzaam gebouw.
 
Bij de start van De Heerd is er op aandrang van de gemeente gekozen voor een construct m.b.t. de BTW. Aan dat construct werken ook de beheersstichting en het Dorpshuis mee.
Het zou hierbij gaan om een bedrag van een kleine miljoen Euro's. Naar wij begrepen is m.b.t. dit construct een proces aangespannen of aanstaande met de belastingdienst.
 
Gezien bovenstaande situatie komen een aantal vragen op mbt d situatie rondom De Heerd.
De vragen:
1. Wat is de taak van de beheersstichting nog nu het Dorpshuis veel beheerstaken uitvoert?
2. Is het de bedoeling dat de beheersstichting in de toekomst naast De Heerd ook nog een taak gaat krijgen m.b.t. andere gebouwen binnen onze gemeente zoals oorspronkelijk bedoeld met het oprichten van de beheerstichting? Zo ja hoe ziet het college dat dan? Zo neen waarom heeft de beheerstichting niet meerdere gebouwen in haar portefeuille gekregen zoals oorspronkelijk de bedoeling was?
3. Heeft het College al nieuwe bestuursleden gevonden voor de beheerstichting en wat zijn de gevolgen als de gemeente de beheerstichting zal moeten bemannen; overweegt het college om namens de Gemeente in het bestuur plaats te nemen teneinde toezicht te houden?
4. Wat is de taakverdeling tussen de verschillende portefeuillehouders binnen het college aangaande De Heerd (m.a.w. wie doet wat nu specifiek in deze)?
5. Voelt het college voor onze gedachte om de externe communicatie en interne coördinatie te beleggen bij 1 collegelid? Zo neen waarom niet?
6. De vraagstellers zouden graag nader uitgelegd willen hebben het BTW construct, de werking daarvan, de uitwerking (ook financieel) daarvan op de verschillende participanten in deze, of er inderdaad een proces loopt of aanstaande is en waar dan het geschil over gaat. Is dat mogelijk?
7. Kan het college ons informeren over de problemen aangaande de klimaatbeheersing waarvan al sprake is sinds de oplevering van De Heerd? Hoe het kan dat dit sinds de oplevering niet is opgelost? Is de garantieperiode nog van kracht? Waarom is dit nog steeds niet opgelost, hoe en wanneer wordt dit opgelost  en wat gaat het kosten om dit structureel op te lossen en wie moet dit betalen? Hoe deze problemen opgelost gaan worden en wat de effecten daarvan zijn op de leerkrachten en leerlingen? Wie is er verantwoordelijk indien dit tot claims zal leiden?
8. Kan het college de raad informeren over de financiële situatie, de financiële risico's  en de hoogte daarvan rondom De Heerd? Daarmee wordt bedoeld gemeente, beheersstichting en dorpshuis.
9. Wat wil het College nu met De Heerd in de toekomst? Wat is de visie van het College m.b.t. de Heerd en hoe wil zij dit bereiken? Zijn de beheerstichting en het Dorpshuis beoogde partners in de visie van het College m.b.t. De Heerd en is het College bereid extra financiële middelen beschikbaar te stellen indien nodig om haar visie te realiseren?
 
 Silvia van Amerongen
 
 Siebren Buist